MENU

• 29.11.2016 • Blogi, NostotKommentoi7130

2000-luvun suomalais-sävellys?

Kirjoituksen alkuperäisversio julkaistiin radioblogina Ylen Radio Suomen ”Parasta aikaa” -ohjelmassa 28.11.

Parasta aikaa -ohjelman tässä jaksossa valitaan nyt 2000-luvun suomalais-sävellys.

Valinta oli helppo, koska tein sen itse.

Valitsemastani sävellyksestä on tehty lyhyen ajan sisään, no seitsemän vuoden aikana, neljä hienoa ja täysin erilaista versiota. Tuolla määrällä ei toki millään ohiteta esim. Leonard Cohenin ”Hallelujah”-sävellyksen lukuja, mutta nyt onkin kyse suomalaisesta sävellyksestä.

Säveltäjä on Zachris Stierncreutz , joka tunnetaan paremmin nimellä Knipi. Sanoittaja on Mariska ja alkuperäinen esitys tulee tässä:

Anna Puu: Mestaripiirros

Anna Puu ja ”Mestaripiirros” vuodelta 2009.

Jos Anna Puun ensialbumin ensimmäinen kappale ”Linnuton puu” on kaikkien aikojen suomalaisia albumialoituksia, niin ”Mestaripiirros” on kaikkien aikojen albumilopetuksia.

Sen jälkeen tulee yleensä hiljaista. ”Mestaripiirrros” on todella kuin muutamalla pensselin vedolla tehty kaunotarteos, jonka jokainen sävel, jokainen sen 72 sanasta on merkitsevä.

Alkuperäisversion teki silloinen Idols-tähti ja tuolla oli merkitystä. ”Mestaripiirros” viimeistään todisti väitteet kyseisen formaatin pelkästään tuhoisasta vaikutuksesta musiikkimaailmamme naurettaviksi.

V. 2013 kappaleen säveltäjän Knipin yhtye Egotrippi teki ”Mestaripiirroksesta” oman versionsa ja tuo versio oli aivan jotain muuta. Jos alkuperäinen oli popsävellysten normaaleja abc-osia kaihtanut minimalistinen kaksiminuuttinen, niin Egotripin versio kuulostaa lopussa jo isolta areena-versiolta yhteislauluineen. Tosin tämä versio alkaa vähän niin kuin mietiskelevää ja tummanpuhuvaa musiikkia soittava indie-bändi olisi aloittanut päivänsä poikkeuksellisen positiivisissa merkeissä:

Egotrippi: Mestaripiirros

Jos ”Mestaripiirros” on tämän vuosituhannen suomalais-sävellyksiä, niin tuo Egotripin versio on lyyrisessä ja melodisessa lennossaan kauneimpia ja komeimpia, mihin suomalaisyhtye on tällä vuosituhannella yltänyt.

”Mestaripiirroksen” sanoittaja Mariska kertoi viime kesänä nettisivuillaan tarinan, joka on vähintäänkin hämmentävä.

Mariskaa oli pyydetty valitsemaan jokin lauluteksteistään koulujen uutta äidinkielen kirjaa varten ja päätyi ”Mestaripiirroksen” tekstiin.

Kirjan tekijäryhmä lähetti palautetta: ”Mestaripiirroksen teksti on helppo tulkita tunnustukselliseksi. Tämän vuoksi emme oikein voi valita kyseistä tekstiä oppikirjaan”.

Mariska hämmästyi ja kysyi kotisivuillaan ”onko koulujen linjaus vähänkään uskontoa hipaisevissa aiheissa näin tiukka nykyään? Onko Luojasta tullut tabu? Eikö nimeä saa edes mainita koulussa?”

Mariska ei voinut olla kirjoittamatta tekstiään uudelleen oppikirjan vaatimusten mukaan:

”Sinä päivänä kun evoluutio oli päätynyt siihen pisteeseen / että partikkelit ohjautuisivat fysiikan lakeja noudattaen ryppääksi / joka muodosti Sinut / sinä päivänä tapahtui paljon muutakin maailmankaikkeudessa”.

Lienee aika kuunnella Mariskan alkuperäinen teksti uudelleen.

Anna Puu: Mestaripiirros (SuomiLOVE-versio)

Anna Puu ja ”Mestaripiirros” vuoden takaisena Ylen ”SuomiLOVE” -tv-sarjan versiona. En tuostakaan versiosta oikein löydä mitään, minkä voisi tehdä toisin.

Viimeisin versio sävellyksestä on sekin tv:n formaattiohjelmasta, siitä missä ne vaan itkee ja sit välillä niil on jotain kimppakivaa ja sit ne taas valheellisesti itkee sille kameralle.

Chisun ”Vain Elämää”-versio Ylioppilaskunnan laulajien kanssa ei sinänsä yllätä, jos on kuullut hänen uusimman albuminsa ”Polaris”. Kun kuuntelee Chisun version sanapainotuksia tai jotenkin poikamaista kuoro-osuutta, niin tulee tunne, että ei tässä nyt sentään yritetä nostaa sävellystä jumalten valtakuntaan, vaan paremminkin tehdä kunniaa alkuperäisen lempeydelle. Version lopun hyräilyosuus herättää myös ajatuksen ”Mestaripiirroksen” olemuksesta aikuisten kauniina ja vaikuttavana iltasatuna.

Sen ainakin tiedän, että tämä sävellys kuuluu kirjaan ”suuret suomalaiset rakkauslaulut”.

On tosin selvää, että Chisun versio on sen verran ylväs, että tämän jälkeen sävellykseen ei ehkä vakavissaan kannata koskea. Ainakaan julkisesti. Kotiolot ja yksityiset häätilaisuudet ovat sitten erikseen.

Tämä on hyvä näin. Erittäin hyvä näin.

Chisu: Mestaripiirros

 

 

 

 

 

Related Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *